Fialova vláda v pasti zbrojního byznysu, bez koncepce, bez kontroly, za peníze občanů

Bezpečnost státu je základním pilířem každé suverénní země. V České republice se však stává stále více jen frází zakrývající neuvěřitelný chaos, nehospodárnost a systémová selhání.

Vláda Petra Fialy (ODS) ve spolupráci s koaličními partnery STAN, TOP 09, KDU-ČSL a Piráty utratily desítky miliard korun za zbrojní zakázky, které jsou často předražené, netransparentní a směřují do rukou firem napojených na politické kruhy.

„Zbrojní politika Fialovy vlády je zmatečná, nelogická a ekonomicky likvidační. Nejde o obranu státu, ale o byznys pro cizí země, které politických nesmyslech českých politiků pohádkově vydělávají. Česká republika de facto nemá žádnou koncepci soběstačnosti v oblasti obrany,“ říká PhDr. Michal Riško, odborník na národohospodářství a bezpečnost, a zároveň předseda strany PRO Karlovarského kraje.

Armáda jako dojná kráva pro zprostředkovatele

Zatímco okolní země staví na kombinaci domácího průmyslu a zahraniční spolupráce, Česká republika se stává odbytištěm pro předražené zbraně a systémy. „Některé kontrakty doslova volají po prověření bezpečnostními složkami. Firmy bez historie, bez kapacit a bez výsledků najednou dostávají miliardové zakázky. O výběrových řízeních často není ani zmínka,“ upozorňuje Riško.

Namísto budování státního zbrojního podniku, který by zajistil výrobu techniky pro vlastní potřeby a vytvořil pracovní místa v regionech, vládní koalice preferuje externí dodavatele, výhradně ze zahraničí a čím dál častěji s nejasnou strukturou a vazbami na politiky.

„Místo budování vlastních kapacit, které by nám zaručily soběstačnost a odolnost v krizích, se tu stát chová jako zákazník v luxusním butiku. A účet platí občané,“ konstatuje Riško.

Dluhová spirála bez výsledků

Zbrojení bez systému a logiky je jen jedním dílkem mozaiky. Vláda Petra Fialy totiž selhává i v dalších klíčových oblastech – zejména v ekonomice a energetice. Za vlády pětikoalice dosáhla inflace rekordních hodnot, životní úroveň výrazně poklesla a Česko se dál zadlužuje bez toho, že by to vedlo k růstu prosperity nebo bezpečnosti.

„Občané se skládají na zbrojní zakázky, které si často mezi sebou rozdělí firmy blízké politickému zákulisí. Mezitím rostou ceny energií, padají firmy a rodiny žijí od výplaty k výplatě. To není obrana, to je rozklad státu,“ říká Riško.

Konec důvěry, čas na změnu

Aféry, podezřelé zakázky a absence strategického plánování podrývají důvěru veřejnosti ve stát. Mnoho lidí dnes oprávněně cítí, že vláda nejedná v jejich zájmu, ale ve prospěch privilegované vrstvy lobbistů a obchodníků s vlivem.

„Bez kvalitní domácí výroby, bez přehledné kontroly výdajů a bez odborného vedení stát ztratí nejen bezpečnost, ale i důvěru občanů. Potřebujeme politiky, kteří nejsou prodejnými správci cizích zájmů, ale vlastenci s odborným zázemím, orientovaní na profit a prospěch státu a především českých firem“ uzavírá Michal Riško.


Podle Stockholm International Peace Research Institute (Stockholmský mezinárodní institut pro výzkum míru-SIPRI) stoupl dovoz zbraní České republiky za poslední roky o 3125 %, což je práce ministryně obrany Černochové (ODS), ale na druhé straně vojáci řeší nedostatek vojenských bot a ošacení.


Hlavní zakázky a jejich ceny

  1. Leopard 2A4 (14 kusů)3,98 mld Kč (bez DPH), dodá Rheinmetall, dokončení kontraktu do konce 2024 (celkem 42 tanků do roku 2026) denik.to+2idnes.cz+2hrot24.cz+2.

  2. Leopard 2A8 (77 kusů) – za 52,1 mld Kč (včetně příslušenství a inflační rezervy) hrot24.cz.

  3. Stíhačky F‑35 (24 strojů) – samotné stroje za 106 mld Kč, dohromady s infrastrukturou a provozem do roku 2035 celkem 150 mld Kč reddit.com+10novinky.cz+10reddit.com+10.

  4. Pronájem Gripenů (12+)16,7 mld Kč (včetně servisu a výcviku) forum24.cz+1reddit.com+1.

  5. BVP CV/‑90 (246 kusů)59,7 mld Kč, z toho alespoň 505 mil. Kč se ušetří díky společnému nákupu se Slovenskem denik.to.

  6. Kulo­mety MINIMI (949 ks) – za 1,5 mld Kč, což je nárůst o 400 tis pro kus v porovnání s předchozí zakázkou – a bez jasného výběrového řízení denik.to.

Země, které si na dodávkách do Čech pohádkově vydělávají

  • Německo: Leopard 2A4 a 2A8 z Rheinmetall (a program „Ringtausch“)

  • USA: Stíhačky F‑35 od Lockheed Martin – stroje + infrastruktura do roku 2035

  • Švédsko: Pronájem Gripenů (Saab); BVP CV90 od BAE Systems Hägglunds

  • Belgie: Kulomety FN MINIMI (zakázka bez jasného výběrového řízení) – nutno zadat ověřený zdroj.


Rizikové zakázky napojené na politické kruhy

1. Výpůjčka (leasing) Gripenů – „BAE/SAAB“

  • U zakázky na pronájem 14‑12 stíhaček JAS39 Gripen se vyrojily podezření z netransparentních „offset“ či provizí.

  • Podle Transparency International se jednalo o netransparentní obchod s rizikovým korupčním potenciálem, když vláda neprozradila výběrová kritéria, a ceremonie se uzavírala s „preferred intermediaries“ english.radio.czglobalsecurity.org.

  • Tato kauza navazuje na starší korupční stín nad programem Gripen z roku 2002–2013, kdy byly vedeny i podezření na úplatky ve výši ~12,6 mil € BAE agentům ve střední Evropě .


2. Pandur BVP – Steyr / Omnipol

  • V roce 2004–08 obvinění z podezření, že až 2–3 % z kontraktu (14,4 mld Kč) šlo formou provizí podporovaným politickým stranám ODS, ČSSD apod. english.radio.cz.

  • Popisované jako „cosmetic tender“ – tender formálně proběhl, ale skutečné výběrové řízení prý bylo pouze iluzorní .

  • Klíčovými hráči byli Omnipol a PPP firmy navázané na Kalouska či Topolánka english.radio.cz+1corruption-tracker.org+1.


3. Dingo‑2 a IVECO LMV – tajné jednací režimy

  • V roce 2008 se UMO armádního nákupu těchto vozidel opakovaně vybírala bez výběrového řízení, přesně přes „sole-source“, s rizikem manipulace pro preferované prostředníky .


4. CASA transportní letouny (C‑295M) – obcházení EADSm


5. Skandál s náměstkem Kopřivou a minomety

  • Bývalý náměstek Jaroslav Kopřiva měl připravovat tendr na 25 minometů Patria skrze slovenský tendr a lobbyistické „konsorcium“ – měl být propuštěn poté, co se o to změří pozornost ministra Vondry – aktuálně na vyšetřování english.radio.cz.


6. Obecné problémy s transparentností

  • Transparency International upozorňuje na značné mezery v zákoně o veřejných zakázkách – největším problémem jsou preferred intermediaries, chybějící transparentnost offsetů, dále pak „revolving door“ (odchod vojáků či úředníků do firem) .

  • V minulosti bylo zaznamenáno i nedobrovolné rušení tenderů (např. padá Parkanová/CASA, či udělení Dingo bez soutěže) en.wikipedia.org+1wikileaks.org+1.

Problémový model veřejných zakázek pro obranu:

  • Opakované zadávání bez otevřené soutěže („sole-source“),

  • Vysoký počet zprostředkovatelů s politickými vazbami (Omnipol, BAE agenti),

  • Rozsáhlé sumy (miliardy Kč) odplývají provizemi (2 %–3 %) politickým stranám,

  • K rozporům dochází při vyšetřování i sankcích (např. pokuta za CASA/Venom/Viper),

  • Nedostatečná legislativa (zákon 38/…), doporučení Transparency International i EU na změny.

Tyto praktiky potvrzují, že zbrojní zakázky v Česku často nekončí jen výměnou techniky – ale také přerozdělováním veřejných prostředků mimo veřejný dohled, v rozporu s ideály transparentního veřejného zadávání.



Současná obranná politika České republiky je symbolem promarněné příležitosti a selhání státnictví. Místo budování skutečné obranyschopnosti jsme svědky tunelování veřejných prostředků, které zadluží nejen současnou generaci, ale i ty budoucí. Pokud se nezmění směr a nevystoupí do popředí odborníci, kteří staví na suverenitě, soběstačnosti a zdravém hospodaření, hrozí, že Česká republika zůstane jen montovnou i ve zbrojním sektoru, tentokrát ale bez brnění a s holýma rukama závislostí a západních sousedech, kteří si vše nechají pořádně zaplatit, a to se většinou neřeší opravy a další náklady, které občané budou následeně platit za to, že máme často to ani nepotřebujeme.