Bezpečnost státu je základním pilířem každé suverénní země. V České republice se však stává stále více jen frází zakrývající neuvěřitelný chaos, nehospodárnost a systémová selhání.
Vláda Petra Fialy (ODS) ve spolupráci s koaličními partnery STAN, TOP 09, KDU-ČSL a Piráty utratily desítky miliard korun za zbrojní zakázky, které jsou často předražené, netransparentní a směřují do rukou firem napojených na politické kruhy.
„Zbrojní politika Fialovy vlády je zmatečná, nelogická a ekonomicky likvidační. Nejde o obranu státu, ale o byznys pro cizí země, které politických nesmyslech českých politiků pohádkově vydělávají. Česká republika de facto nemá žádnou koncepci soběstačnosti v oblasti obrany,“ říká PhDr. Michal Riško, odborník na národohospodářství a bezpečnost, a zároveň předseda strany PRO Karlovarského kraje.
Armáda jako dojná kráva pro zprostředkovatele
Zatímco okolní země staví na kombinaci domácího průmyslu a zahraniční spolupráce, Česká republika se stává odbytištěm pro předražené zbraně a systémy. „Některé kontrakty doslova volají po prověření bezpečnostními složkami. Firmy bez historie, bez kapacit a bez výsledků najednou dostávají miliardové zakázky. O výběrových řízeních často není ani zmínka,“ upozorňuje Riško.
Namísto budování státního zbrojního podniku, který by zajistil výrobu techniky pro vlastní potřeby a vytvořil pracovní místa v regionech, vládní koalice preferuje externí dodavatele, výhradně ze zahraničí a čím dál častěji s nejasnou strukturou a vazbami na politiky.
„Místo budování vlastních kapacit, které by nám zaručily soběstačnost a odolnost v krizích, se tu stát chová jako zákazník v luxusním butiku. A účet platí občané,“ konstatuje Riško.
Dluhová spirála bez výsledků
Zbrojení bez systému a logiky je jen jedním dílkem mozaiky. Vláda Petra Fialy totiž selhává i v dalších klíčových oblastech – zejména v ekonomice a energetice. Za vlády pětikoalice dosáhla inflace rekordních hodnot, životní úroveň výrazně poklesla a Česko se dál zadlužuje bez toho, že by to vedlo k růstu prosperity nebo bezpečnosti.
„Občané se skládají na zbrojní zakázky, které si často mezi sebou rozdělí firmy blízké politickému zákulisí. Mezitím rostou ceny energií, padají firmy a rodiny žijí od výplaty k výplatě. To není obrana, to je rozklad státu,“ říká Riško.
Konec důvěry, čas na změnu
Aféry, podezřelé zakázky a absence strategického plánování podrývají důvěru veřejnosti ve stát. Mnoho lidí dnes oprávněně cítí, že vláda nejedná v jejich zájmu, ale ve prospěch privilegované vrstvy lobbistů a obchodníků s vlivem.
„Bez kvalitní domácí výroby, bez přehledné kontroly výdajů a bez odborného vedení stát ztratí nejen bezpečnost, ale i důvěru občanů. Potřebujeme politiky, kteří nejsou prodejnými správci cizích zájmů, ale vlastenci s odborným zázemím, orientovaní na profit a prospěch státu a především českých firem“ uzavírá Michal Riško.
Podle Stockholm International Peace Research Institute (Stockholmský mezinárodní institut pro výzkum míru-SIPRI) stoupl dovoz zbraní České republiky za poslední roky o 3125 %, což je práce ministryně obrany Černochové (ODS), ale na druhé straně vojáci řeší nedostatek vojenských bot a ošacení.
Hlavní zakázky a jejich ceny
-
Leopard 2A4 (14 kusů) – 3,98 mld Kč (bez DPH), dodá Rheinmetall, dokončení kontraktu do konce 2024 (celkem 42 tanků do roku 2026) denik.to+2idnes.cz+2hrot24.cz+2.
-
Leopard 2A8 (77 kusů) – za 52,1 mld Kč (včetně příslušenství a inflační rezervy) hrot24.cz.
-
Stíhačky F‑35 (24 strojů) – samotné stroje za 106 mld Kč, dohromady s infrastrukturou a provozem do roku 2035 celkem 150 mld Kč reddit.com+10novinky.cz+10reddit.com+10.
-
Pronájem Gripenů (12+) – 16,7 mld Kč (včetně servisu a výcviku) forum24.cz+1reddit.com+1.
-
BVP CV/‑90 (246 kusů) – 59,7 mld Kč, z toho alespoň 505 mil. Kč se ušetří díky společnému nákupu se Slovenskem denik.to.
-
Kulomety MINIMI (949 ks) – za 1,5 mld Kč, což je nárůst o 400 tis pro kus v porovnání s předchozí zakázkou – a bez jasného výběrového řízení denik.to.
Země, které si na dodávkách do Čech pohádkově vydělávají
-
Německo: Leopard 2A4 a 2A8 z Rheinmetall (a program „Ringtausch“)
-
USA: Stíhačky F‑35 od Lockheed Martin – stroje + infrastruktura do roku 2035
-
Švédsko: Pronájem Gripenů (Saab); BVP CV90 od BAE Systems Hägglunds
-
Belgie: Kulomety FN MINIMI (zakázka bez jasného výběrového řízení) – nutno zadat ověřený zdroj.
Rizikové zakázky napojené na politické kruhy
1. Výpůjčka (leasing) Gripenů – „BAE/SAAB“
-
U zakázky na pronájem 14‑12 stíhaček JAS39 Gripen se vyrojily podezření z netransparentních „offset“ či provizí.
-
Podle Transparency International se jednalo o netransparentní obchod s rizikovým korupčním potenciálem, když vláda neprozradila výběrová kritéria, a ceremonie se uzavírala s „preferred intermediaries“ english.radio.czglobalsecurity.org.
-
Tato kauza navazuje na starší korupční stín nad programem Gripen z roku 2002–2013, kdy byly vedeny i podezření na úplatky ve výši ~12,6 mil € BAE agentům ve střední Evropě .
2. Pandur BVP – Steyr / Omnipol
-
V roce 2004–08 obvinění z podezření, že až 2–3 % z kontraktu (14,4 mld Kč) šlo formou provizí podporovaným politickým stranám ODS, ČSSD apod. english.radio.cz.
-
Popisované jako „cosmetic tender“ – tender formálně proběhl, ale skutečné výběrové řízení prý bylo pouze iluzorní .
-
Klíčovými hráči byli Omnipol a PPP firmy navázané na Kalouska či Topolánka english.radio.cz+1corruption-tracker.org+1.
3. Dingo‑2 a IVECO LMV – tajné jednací režimy
-
V roce 2008 se UMO armádního nákupu těchto vozidel opakovaně vybírala bez výběrového řízení, přesně přes „sole-source“, s rizikem manipulace pro preferované prostředníky .
4. CASA transportní letouny (C‑295M) – obcházení EADSm
-
V roce 2008 byl uzavřen kontrakt na 4 transportní letouny CASA‑295M v objemu 132 mil €, bez otevřené soutěže, čímž Česko porušilo unijní pravidla o obraných veřejných zakázkách wikileaks.org+2defense-aerospace.com+2globalsecurity.org+2.
5. Skandál s náměstkem Kopřivou a minomety
-
Bývalý náměstek Jaroslav Kopřiva měl připravovat tendr na 25 minometů Patria skrze slovenský tendr a lobbyistické „konsorcium“ – měl být propuštěn poté, co se o to změří pozornost ministra Vondry – aktuálně na vyšetřování english.radio.cz.
6. Obecné problémy s transparentností
-
Transparency International upozorňuje na značné mezery v zákoně o veřejných zakázkách – největším problémem jsou preferred intermediaries, chybějící transparentnost offsetů, dále pak „revolving door“ (odchod vojáků či úředníků do firem) .
-
V minulosti bylo zaznamenáno i nedobrovolné rušení tenderů (např. padá Parkanová/CASA, či udělení Dingo bez soutěže) en.wikipedia.org+1wikileaks.org+1.
Problémový model veřejných zakázek pro obranu:
-
Opakované zadávání bez otevřené soutěže („sole-source“),
-
Vysoký počet zprostředkovatelů s politickými vazbami (Omnipol, BAE agenti),
-
Rozsáhlé sumy (miliardy Kč) odplývají provizemi (2 %–3 %) politickým stranám,
-
K rozporům dochází při vyšetřování i sankcích (např. pokuta za CASA/Venom/Viper),
-
Nedostatečná legislativa (zákon 38/…), doporučení Transparency International i EU na změny.
Tyto praktiky potvrzují, že zbrojní zakázky v Česku často nekončí jen výměnou techniky – ale také přerozdělováním veřejných prostředků mimo veřejný dohled, v rozporu s ideály transparentního veřejného zadávání.
Současná obranná politika České republiky je symbolem promarněné příležitosti a selhání státnictví. Místo budování skutečné obranyschopnosti jsme svědky tunelování veřejných prostředků, které zadluží nejen současnou generaci, ale i ty budoucí. Pokud se nezmění směr a nevystoupí do popředí odborníci, kteří staví na suverenitě, soběstačnosti a zdravém hospodaření, hrozí, že Česká republika zůstane jen montovnou i ve zbrojním sektoru, tentokrát ale bez brnění a s holýma rukama závislostí a západních sousedech, kteří si vše nechají pořádně zaplatit, a to se většinou neřeší opravy a další náklady, které občané budou následeně platit za to, že máme často to ani nepotřebujeme.