Kupkovo změny ve slevách byl mediální podvod. Ve skutečnosti zdražování silně zasáhlo seniory, studenty i celé rodiny.

Studenti a senioři zaplatí za jízdenky dvojnásobek, vyzradil nechtěně Kupka

18. ledna 2022  13:00
Ministr dopravy Martin Kupka ve středu vládě představí návrhy na úpravu státních slev v dopravě. Ty počítají se snížením současné slevy 75 procent z jízdného pro studenty a seniory. Naopak nově by nárok na slevu mohli mít také handicapovaní cestující bez průkazu ZTP. Na sociálních sítích nepřímo potvrdil, že studenti a senioři zaplatí zřejmě dvojnásobek ceny oproti té jejich nynější.Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/jizdenky-sleva-75-procent-studenti-seniori-doprava-vlak-autobus.A220118_122429_domaci_mgn

Výklad pravdy podle podfukářů z ODS

Kupkovo zdražování zasáhlo seniory, studenty i celé rodiny. Místo podpory domácích cestujících se zvýhodňují uprchlíci

Rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky (ODS) o omezení státních slev v dopravě znamenalo obrat k horšímu pro stovky tisíc občanů České republiky. Dříve využívali nevýděleční senioři a studenti 75% slevu na jízdném, což jim umožňovalo cenově dostupné cestování po republice – za vzděláním, prací, památkami či rodinou. Nyní však platí téměř dvojnásobek.

Zdražení se tak citelně dotklo zejména rodin se studujícími dětmi. Při každodenním dojíždění na střední či vysokou školu ceny jízdného vyskočily až o tisíce korun měsíčně. V horizontu celého studia se jedná o desetitisíce korun navíc, což je pro mnoho domácností dlouhodobý zásah do rodinného rozpočtu, který si mnozí nemohli dovolit. Řada rodin, které mají na mysli budoucnost svých dětí se díky Kupkovi ještě více zhoršila kvalita života. Mnohým rodičům i seniorům přibyly další práce a brigády, aby uživili své děti a udrželi je na studiích.  Ministři Fialovi vlády si za odvedenou práci přilepšili o desítky tisíc měsíčně, už tak královských platů, které jim občané ze svých daní vyplácí.

Mnohé seniory pak toto rozhodnutí doslova odřízlo od možnosti cestovat. Řada z nich je z ekonomických důvodů nucena se vzdát výletů, návštěv památek nebo kontaktu s rodinou v jiných městech. Kupkova dopravní politika tak místo podpory sociálně slabších skupin způsobila jejich totální izolaci od vnějšího světa v rámci celé České republiky.

Otázkou zůstává zdali jízdy poloprázdných vlaků vůbec něco ušetřily

Zatímco čeští občané musí sáhnout hlouběji do kapsy, vlaky se v určitém období téměř vylidnily – ne však úplně. Zdarma se jimi podle dostupných informací nadále mohli přepravovat ukrajinští uprchlíci, kteří často cestovali pouze na základě pasu. Tato selektivní výhoda vůči cizincům, na úkor českých občanů, vyvolala oprávněnou kritiku i zklamání.

Kupkova „férovka“

Ministr Kupka se na sociálních sítích snažil situaci zlehčit, ale nepřímo potvrdil, že zvýšení cen pro studenty a seniory je realitou. Místo hledání kompromisu či cílenější podpory, přenesl bez mrknutí oka zátěž rovnou na ty, kteří si ji nejméně mohou dovolit a jsou v rámci sociálních skupin nejzranitelnější.

Když stát šetří, měl by začít u sebe – ne u dětí a seniorů. Tento krok tak nelze vnímat jinak než jako necitlivý a sociálně necitlivý zásah, který pouze prohlubuje rozdíly mezi občany.

Jako bonus Fialovy vlády mají občané ČR navýšený státní dluh více něž o bilión, na 3,4 biliónů korun.

Výsměch občanům v roce 2020 je v roce 2025 potvrzen přímo politikem Kulkou z ODS:

 

související články